Google Drive -synkronointiohjelma (Drive File Stream ja/tai Backup and Sync) saattaa vielä näin tuoreeltaan tökkiä useinkin. Ohesta löydät yksinkertaisia ja turvallisia ratkaisutapoja korjataksesi ongelmat synkronoinnin kanssa. Synkronointi on kuitenkin suhteellisen tuore menetelmä, joten suosittelemme käyttämään Google Drivea netissä/pilvessä (drive.google.com), jolloin käyttö on varmempaa ja turvallisempaa.


Yleiset ongelmanratkaisut

  • Kirjaudu ohjelmasta ulos, käynnistä ohjelma uudelleen ja kirjaudu uudelleen sisään
  • Käynnistä koneesi uudelleen
  • Kirjaudu ulos Google Drive -ohjelmasta, poista asennus ja asenna ohjelma uudelleen.
  • Poista DriveFS-välimuistikansio (cache)
    • Windows: %LOCALAPPDATA%\Google\DriveFS
    • Mac: ~/Library/Application Support/Google/DriveFS


Tiedostot eivät näy My Drivessa?

Usein saattaa käydä niin, että tiedostot eivät näy My Drivessa/Omassa Drivessa. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, ettei ohjelma ole saanut synkronoitua vielä tiedostoja pilvestä (drive.google.com). Voit tarkistaa onko synkronointi vielä käynnissä klikkaamalla joko Macissa oikeassa yläkulmassa olevaa Google Drive -ikonia tai Windowsilla oikeassa alakulmassa olevaa ikonia. Ikoni joko liikkuu aktiivisena, jos synkronointi on käynnissä tai listaa erilaisia tiedostoja ikoninäkymässä, jolloin näet, että onko synkronointi vielä käynnissä vai ei.


HUOM! Satunnaisilla käyttäjillä synkronointi saattaa olla "jatkuvaa", jolloin ohjelma saattaa näyttää, että synkronointia tapahtuisi koko ajan, vaikka todellisuudessa se on jo pysähtynyt. Tämä johtuu usein virustorjuntaohjelmasta. Voit tarkistaa ovatko tiedostot synkronoituneet menemällä pilveen ja vertailemalla onko siellä kyseiset samat tiedostot kuin työpöydälläsi.


Oikea ohjelma käytössä?

Aluksi kannattaa selvittää, että onko sinulla oikea ohjelma koneellasi. Googlelta on tullut vuonna 2017 kaksi uutta Drive-työpöytäohjelmaa, joista Drive File Stream on yrityskäyttöön tarkoitettu ohjelma sekä Backup and Sync on uusin henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettu ohjelma. 


Vanha Google Drive -ohjelma poistuu käytöstä keväällä 2018, joten siitä olisi syytä vaihtaa pois. Jos siis omistat vielä sen koneellasi, niin varmista, että synkronoit Google Drive -ohjelmasta kaikki tiedostot pilveen (drive.google.com), jonka  (tai vaihtoehtoisesti Backup and Sync, jos otat sen henkilökohtaiseen käyttöön), jonka jälkeen voit synkronoida kaiken pilvestä työpöytäkäyttöön.


Virheilmoitukset &  mahdolliset ongelmanratkaisut

An unknown error has occurred: Uudelleenkäynnistä Google Drive.
An unknown issue occurred and Google Drive needs to quit: Uudelleenkäynnistä Google Drive.
Authorization failure: Sinulla ei ole enää oikeuksia nähdä tiedostoa. Ota yhteys tiedoston omistajaan.
Connection failure: Tarkista internet-yhteytesi. Klikkaa tämän jälkeen Retry all (Yritä uudestaan) tai käynnistä uudelleen ohjelma.
Backup and Sync quits unexpectedly: Asenna ohjelma uudestaan.
This file is a link to an online Google document. It cannot be changed: Voit muokata Google-dokumentteja vain selaimessa.
The file on your computer is missing: Käynnistä ohjelma uudestaan.
This file points to an invalid online Google document: Tiedosto ei ole enää Google Drivessa. Poistu Google Drivesta ja käynnistä ohjelma uudelleen.
Some files can't be synced: Synkronoi manuaalisesti tiedostot.
Syncing is stuck: Käynnistä ohjelma uudestaan.
Unable to complete sync: Kirjaudu ulos ohjelmasta ja kirjaudu uudelleen sisään.
You do not have enough Google storage for this file: Osta Driveen lisätilaa tai poista turhia tiedostoja.
You do not have permission to sync this file: Ota yhteys tiedoston omistajaan(käyttöoikeutesi tiedostoon ei ole tarvittavalla tasolla).
You only have permission to view this file, so your changes cannot be synced: Ota yhteys tiedoston omistajaan ja pyydä oikeutta muokkaamiseen.