Mikä on ristiriitainen tili?


Google-tilin voi liittää mihin tahansa tavalliseen sähköpostiosoitteeseen, esimerkiksi @yritys.fi. Kun samalla osoitteella tehdään tunnus Googlen toimistosovellukset -järjestelmään, muuttuu aiemmin luotu tili ristiriitaiseksi tiliksi. Ristiriitainen tili on siis henkilökohtainen Google-tili, joka on luotu G Suite -tilin sähköpostiosoitteella. G Suite -käyttäjällä on siis kaksi samaa sähköpostiosoitetta käyttävää tiliä ja henkilökohtainen tili on nimettävä uudelleen.


Miten Google-tili ja G Suite -tili eroavat toisistaan?


Vaikka sekä G Suite -tili että Google-tili mahdollistavat useiden samojen Google-tuotteiden käyttämisen, ne ovat silti erityyppisiä tilejä. Google-tili on yhtenäinen kirjautumisjärjestelmä, jonka avulla voi käyttää useita Googlen ilmaisia kuluttajatuotteita, kuten Google Analyticsia tai Google Drivea työsähköpostiosoitteella, vaikka yrityksellä ei olisikaan käytössä Googlen yritysratkaisuja. G Suite mahdollistaa Googlen tarjoamien, organisaatiosi hallinnoimien, tuotteiden käyttämisen.



Ristiriitaisen tilin ratkaiseminen


1. Kirjaudu osoitteessa https://myaccount.google.com/privacy#personalinfo

 Käyttäjätunnus: etunimi.sukunimi@yritys.fi
 
Salasana: Salasana jota käytit aikaisemmin Googleen kirjautumisessa

 Sinut ohjataan Ristiriitaisen tilin selvitykseen. Voit vertailla eri tilejäsi ja niiden tietoja.

HUOM!
 Mikäli ohitat ristiriitaisen tilin selvityksen aikaisemman Google-tilisi osoite muuttuu muotoon:
 etunimi.sukunimi
%YRITYS.fi@gtempaccount.com.

  

2. Paina Aloita ja valitse kohta 2 ja liitä Google-tili joko uuteen Gmail-tiliin TAI muuhun omistamaasi sähköpostiosoitteeseen.


 


3a. Mikäli luot itsellesi uuden @gmail.com -tunnuksen, seuraa ohjeita.
3b. Mikäli liität tiedot uuteen sähköpostiin, seuraa ohjeita.

4. Kun tilin luonti on valmis, sinut ohjataan tilisi sivulle jossa näet tilisi uuden sähköpostiosoitteen.

 Tämä on esimerkiksi etunimi.sukunimi@gmail.com tai etunimi.sukunimi@yahoo.com

5. Seuraavaksi voit jakaa Google Driven tiedostot uuteen @yritys.fi -tiliisi.



Tietojen yhdistäminen ristiriitaisten tilien välillä ja tietoturva


Kahta tiliä ei voi yhdistää toisiinsa. Yksittäisten palveluiden tietoja voidaan siirtää palvelukohtaisesti, mutta kun ilmoitus ristiriidasta tulee, ei ole mahdollista “työntää” henkilökohtaisen tilin tietoja yrityksen G Suite -tiliin.

Seuraaviin Googlen palveluihin on saatavilla tietojen siirtotyökalu, joilla tiedot voidaan siirtää pois ristiriitaisesta tilistä:

  • AdWords

  • AdSense

  • Analytics

  • Places

  • Ryhmät

  • YouTube

  • Picasa

  • Voice

  • Webmaster Tools

  • DoubleClick for Publishers

Jos loppukäyttäjä päättää siirtää henkilökohtaisen Google-tilin tietoja työkalulla Google Suite -tiliin, siirtyvät tiedot järjestelmänvalvojan hallintaan. Emme suosittele tietojen siirtämistä järjestelmänvalvojan hallinnoimaan tiliin, jos käyttäjä ei halua, että järjestelmänvalvoja pystyy hallinnoimaan tietoja.

Käyttäjä ei myöskään voi välttämättä tuoda kaikkia henkilökohtaisen tilin tietoja, riippuen siitä mitä palveluita yrityksen G Suite -palvelussa on käytettävissä.

Jos käyttäjä ei halua, että järjestelmänvalvoja pystyy hallinnoimaan tietoja, voi hän käyttää uudelleennimettyä henkilökohtaista tiliä, joka ei ole mitenkään linkitetty yrityksen G Suite -tiliin.



Ristiriitaiset tilit ja mobiililaitteet


Kun käyttäjä on ratkaissut ristiriitaisen tilin ongelman vaihtamalla henkilökohtaisen tilin kirjautumisosoitteen esimerkiksi alkuperäisestä jenni@yritys.fi-osoitteesta osoitteeseen jenni@gmail.com ei alkuperäiset jenni@yritys.fi kirjautumistunnukset enää toimi mobiililaitteessa tai missään muussakaan kirjautumisessa.



Alkuperäinen tili kannattaa poistaa mobiililaitteesta ja sen jälkeen lisätä tilit jenni@gmail.com (henkilökohtainen) ja jenni@yritys.fi (uusi G Suite -tili)